Ohjaus­kulmat

Oikeat pyöränkulmat varmistavat turvalliset ajo-ominaisuudet ja vähentävät renkaiden virhekulumista.

Onko ratti vinossa, meneekö auto uraisella tiellä omia polkujaan? Ovatko renkaat kuluneet epätasaisesti, täriseekö ohjaus? Nämä kaikki ovat mahdollisia oireita virheellisistä pyöränkulmista.

Harmittavan usein virheet pyöränkulmissa tulevat esiin vasta renkaanvaihdon yhteydessä. Renkaan sisäkulmat ovat salakavalasti kuluneet loppuun, vaikka muuten renkaassa olisi pintaa vielä reilusti jäljellä. Useimpien nykyaikaisten autojen ohjausgeometria on suunniteltu siten, että pienet virheet pyöränkulmissa eivät välttämättä vaikuta oleellisesti auton käyttäytymiseen. Renkaat ovat kovilla kuitenkin jo melko pienten poikkeamien johdosta, vaikkei autossa mitään varsinaista vikaa tai väljää olisikaan.

Aurauskulmalla tarkoitetaan sitä, ovatko saman akselin pyörien etu- vai takareunat lähempänä toisiaan. Mikäli etureunat ovat lähempänä toisiaan puhutaan aurauksesta, jos taas takareunat, on kyseessä haritus.

Camber, eli pyörän pystykallistuma kertoo sen ”makaako” rengas enemmän sisä- vai ulkokulmansa varassa. Mikäli rengas lepää enemmän sisäkulmallaan on camber-kulma negatiivinen, mikäli ulkokulmallaan camber on positiivinen.

Caster-kulma on käytännössä pystyakselin ja sen akselin, jonka ympäri pyörä kiertyy rattia käännettäessä, välinen kulma.

Kulkukulma kertoo sen, kulkeeko auto suorassa vai jompikumpi kylki edellä. Optimi kulkukulma on nolla, jolloin auto kulkee suorassa tiehen nähden.

Tarkastamme aina rengastöiden yhteydessä renkaan kulumismuodon ja annamme tarvittaessa suosituksen pyöränkulmien tarkastuksen tarpeellisuudesta.

Käytössämme on nykyaikainen 3D-laitteisto

Säädämme ohjauskulmat, caster- ja camber- kulmat. Tulostamme toimenpiteestä kirjallisen raportin asiakkaalle.

Ammattitaito

Uusin teknologia

Kokemus

Luotettavuus

Verkkosivumme käyttää evästeitä saadaksesi parhaan käyttökokemuksen. Jatkaessasi sivuston käyttöä hyväksyt evästeet. Lue lisää